Cyklistické zájezdy
Čechy
Francie
Chorvatsko
Itálie
Korsika
Maďarsko
Německo
Norsko
Rakousko
Sardínie
Slovinsko
Švýcarsko
Čechy
Nejvíce kilometrů v sedle kola jsme najezdili samozřejmě po naší vlasti. Navštívili jsme již hodně míst,
z nichž nám nejvíce v paměti i srdci utkvěly Jizerské hory, Šumava, Český ráj, Pojizeří, oblast Labe v Českém středohoří
a Kokořínsko. Pevně věříme, že další místa i kilometry budou hojně přibývat, ať už budeme jezdit jako průvodci cyklistických
akcí či sami ve svém volném čase...
Nahoru
Francie
Slunnou Francii proslavenou dobrým vínem jsme při svých cestách na kole, na nichž jsme se "svěřili" do péče jedné z cestovních
kanceláří netradičně jako klienti a nikoliv průvodci, poznali jen z části, a sice z té severozápadní, totiž
Normandii. Normandie je zemí camembertu a calvadosu, jablečného vína cidre a pochoutek z darů moře. Normandie se vždy pyšnila velkými
přístavy. Dva z nich - asi nejdůležitější - jsme mohli při našem cykloputování také navštívit: Rouen při Seině, který slouží jako
nejbližší spojka s Paříží a Le Havre, který si drží významné postavení v transatlantickém obchodu. Skvosty gotické architektury jsme mohli
obdivovat na katedrále v Bayeux, klášterech v Caen a v neposlední řadě v klášteře na ostrově Mont St-Michel. Protože jsme ale většinu
času strávili v sedle kola a obdivovali spíše moře, útesy (především ty bílé v Etretat) a Bohem zapomenuté vesničky,
utkvěla nám vzpomínka na Normandii spíše ve spojení s vyloděním spojeneckých vojsk v roce 1944 a následnou Bitvou o Normandii,
jejíž odkaz střeží řada válečných muzeí, památníků a hřbitovů. Projeli jsme dějiště vylodění - pláže Sword, Juno, Gold, Omaha
a Utah Beach, zastavili na pietních místech a tiše doufali, že se v budoucnu nic podobného již nikdy nebude opakovat.
 |
Nahoru
Chorvatsko
Do chorvatské Istrie jsme zavítali již několikrát ve své jarní cyklistické přípravě i jako průvodci. Projížďky Istrií
jsou nádherné hlavně po klidných vnitrozemních silničkách vedoucích často vinicemi či přes zapomenuté vesničky. V jarním období
nepřekypují pobřežní části turisty, a tak si i je lze vychutnat v poklidu. Motovun - obklopený vinicemi, vévodí kraji na strmém
návrší nad údolím řeky Mirny. Se svými starými městkými branami, paláci, měšťanskými domy a kostely patří ke skvostům Istrie.
Vysoko položené městečko Opertalj, ve kterém se zastavil čas, údolí Mirny, zařízlé hluboko do nitra Istrijského poloostrova
a proslulé výskytem lanýžů, turisticky rušnější Poreč, nádherný Limský záliv, středověké městečko Buje s kouzelným historickým
jádrem, na severu Savudrie a Umag s majákem a výhledy na slovinský Piran a Piranský záliv a na jihu starobylé městečko
Rovinj a historická Pula s amfiteátrem, všude tam nás zavedly naše cesty na kole.
Nahoru
Itálie
Itálie je země cyklistům zaslíbená. K jezeru Lago di Garda jsme se poprvé vypravili s kamarády v souvislosti s konáním
bikového festivalu BikeFest, který se každoročně koná začátkem května v letovisku Riva del Garda. Od té doby se do těchto míst
vracíme na vlastní pěst i v roli průvodců bikových a cykloturistických zájezdů. Místní terény nabízí nepřeberné možnosti: náročné
výjezdy do sedel i k horských jezerům i méně náročné mtb a cyklistické trasy v okolí jezera. K těm prvním určitě patří Tremalzo,
Monte Baldo, k těm druhým např. Pregasina, Lago di Tenno, Lago di Ledro, St. Giovanni, oblast kolem Arca a mnoho dalších.
Cyklostezkami mezi vinicemi se lze od jezera dostat k řece Adige, podél které vede příjemná cyklostezka opět vinicemi téměř
až do Verony s historickou arénou a proslulým balkónem Julie. K řece Adige jsme se vrátili jako průvodci i v jiném zájezdu
v úseku od rakousko-italské hranice Reschenpaß/Passo di Ressia (1500 m n. m.) do Meranu (300 m n. m.). Cyklostezka
nás vedla vinicemi i jablečnými sady přes historický Mals se zakřivenými uličkami, Nauders se zámkem Naudersberg ze 13. stol.,
nedaleko mramorových dolů u Laas, pod hradem Juval, jež se stal sídlem světově známého horolezce Reinholda Messnera, a nakonec
do honosného Meranu s knížecím zámkem.
Nahoru
Korsika
Nejhornatější ostrov Středomoří, nazývaný také "Hora v moři", jsme jako průvodci cyklistických
zájezdů poznávali ze sedla kola již několikrát. Na těchto cestách jsme na kolech objeli vztyčený
prst mysu Cap Corse a projeli celé západní pobřeží. Naši cestu lemovaly desítky zachovalých i pobořených
janovských strážních věží z 16. stol., které měly obyvatele chránit před nájezdy pirátů. Kromě obchodního
přístavu Bastia jsme navštívili romantický Saint-Florant, údajné rodiště Krištofa Kolumba, přístav
Calvi s dochovalou Citadelou tyčící se nad městem, přístav Porto se čtyřhrannou janovskou věží a nádhernými plážemi,
původně řecké Cargese, Napoleonovo rodiště a turistické centrum Korsiky Ajaccio, krvavými vendetami proslulé
Sarténe, nejjižnější město a perlu Korsiky Bonifacio s bílými vápencovými útesy tyčícími se ve výšce 80 m
nad mořem i obchodní přístav Porto Vecchio. Projížděli jsme přes pískové, oblázkové i černé pláže, oblast
rudě zbarvených skal Les Calanches s bizardními skalními útvary, vyšlápli jsme si do sedla Col de Bavella
(1218 m n. m.) pod impozantním pohořím Bavella ve vnitrozemí, prozkoumali archeologické nálezy ve Filitose
a doslova všemi smysly si užívali jedinečnou kombinaci kouzelné přírody, moře, slunce a kola.
Nahoru
Maďarsko
Do Maďarska jsme se vypravili v roli průvodců pohodového cyklozájezdu prozkoumat oblast kolem Neziderského jezera,
ležícího z části v Rakousku a z části v Maďarsku. Maďarské značení cyklostezek se s rakouským sice nedá srovnat,
zato jsme si mohli vychutnat prázdné silničky, průjezdy zapomenutými vesničkami (často s prvky selského baroka), zastávky
ve vinárně, či večerní posezení ve sklípku u dobrého maďarského pokrmu i sklenky vína. Znavené nohy si odpočaly v termálních
lázních Bük a kromě pozorování dění a folklóru v projížděných vesnicích jsme nahlédli také do historie maďarského Versailles,
zámku Esterházy v městečku Fertöd. Za zmínku jistě stojí také Šoproň, vzácné historické město vzniklé na jantarové stezce
s krásně renovovaným historickým centrem. V okolí Neziderského jezera jsme mohli pozorovat hnízdiště mnoha druhů ptactva
a při tichém průjezdu poklidnou rovinatou krajinou příjemně relaxovat.
Nahoru
Německo
Díky zahraničním studiím se Německo stalo mou druhou cyklistickou vlastí. Nejprve to byly cesty po Sasku a v trojmezí
Německa, Polska a Čech, pak cyklostezka
Oder-Neiße Radweg vedoucí ze Žitavy (dnes už z Liberce) podél Nisy a Odry do německého Uckermünde a polského Štětína,
cyklostezka Spreeradweg, vedoucí od pramene Sprévy na úpatí Kottmaru do Berlína, následovaly cesty ve spolkových zemích Hessen,
Rheinland-Pfalz, kolem měst Frankfurt n/M a Mainz a podél Mohanu a Rýna s krásnými vinicemi a hrady. Společně s Tomem jsme
později absolvovali jako průvodci cykloturistický zájezd v oblasti Lužice, mezi vodními kanály Spreewaldu a v oblasti
Flaeming Skate u Berlína, který je, ač nevede nikterak zajímavou krajinou, proslulý hustou sítí perfektních cyklostezek a stezek pro in-line
bruslení.
Nahoru
Jižní Norsko
Jižní Norsko jsme měli možnost poznat nejen jako průvodci poznávacích a turistických zájezdů, ale
také cyklozájezdů. V sedle kola jsme se vydali po cestě legendární postavy Peera Gynta, za pižmony
východními, největší zoologickou raritou, pak zase horským terénem po NP Dovrefjell. Navštívili jsme i
místní horské městečko Dombas s Trollím parkem a přírodovědným muzeum NP Dovrefjell. Dalším z
navštívených parků byl NP Rondane s romantickou krajinou protkanou turistickými i cykloturistickými
trasami jako je proslulá Grimsdalsveien. Při svých toulkách po Norsku jsme navštívili i lyžařská
střediska Geilo a Lillehammer, známý nejen skokanskými můstky, ale také Maihaugenem, jedinečným
skanzenem norského venkova a města. Absolvovali jsme pěší túru po hřebeni Besseggen s nádhernými výhledy
na jezera Gjende, Bessvatnet a na vrcholky a ledovce nejvyššího norského pohoří Jotunheimen. Na raftech
zakusili dravost řeky Sjoa a na kolech prozkoumali okolí Randsverku. Nezapomenutelným zážitkem byla
jedna z nejznámějších norských cyklotras Rallarvegen, která byla vybudována při stavbě železniční trati
Oslo - Bergen, přes sněhová pole, k nejvýše položené železniční stanici Finse (1222 m n. m.). Norskou
architekturu jsme obdivovali ve městech Vagamo, Garmo a Lom, která se mohou pochlubit tradičními
dřevěnými norskými sloupovými kostely. Se soby jsme se setkali při výstupu na vrchol Dalsnibby, za
jehož zdolání jsme byli odměněni překrásnými pohledy na Geirangerfjord a od něj se zvedající Orne
Veien (Cestu orlů). Hukot nesčetných vodopádů nás pak provázel při plavbě po tomto nejznámějším z
norských fjordů. S Norskem jsme se rozloučili návštěvou hlavního města Osla, kde jsme důkladně
prozkoumali nejen četné památky, ale především muzea FRAM a KONTIKI a sochařský park Gustava
Vigelanda.
Nahoru
Rakousko
Rakousko jsme na kole poznávali jako průvodci cykloturistických zájezdů i na vlastní pěst a dodnes je pro nás spojeno s perfektními
dálkovými cyklostezkami a jejich infrastrukturou, upravenými vesničkami a ochotou místních obyvatel. Za zmínku určitě stojí Tauernská stezka vedoucí
pod hradbou Vysokých Taur a podél řek Saalach a Salzach až do historického Salcburku. Přírodní zajímavostí číslo jedna
jsou na ní Krimmelské vodopády, páté nejvyšší vodopády na světě. Zážitkem na Enžské cyklostezce je kromě přírody samotné jízda po zrušené horské železnici s 13
tunely skrz NP Vápencové Alpy. Také Solná komora s četnými jezery a jezírky nabízí spoustu cyklistických variant.
Bonbónkem mezi cyklistickými zážitky v Rakousku byl výjezd Großglocknerhochalpenstraße za deště, který se ve výšce
2571m n. m. proměnil ve sněžení - uprostřed léta.
Nahoru
Sardínie
Jako průvodci cykloturistických zájezdů jsme poznali také Sardínii, jež začátkem května připomínala kvetoucí botanickou
zahradu a v září vyprahlou krajinu lákající nás však na sladké víno, fíky, ostružiny, plody opuncie a samozřejmě do teplého moře.
Na kole jsme projeli její severní a západní část. K nejkrásnějším cyklistickým cílům na severu patřily
určitě ostrovy La Maddalena a Caprera - Garibaldiho sídlo,
pobřežní cesta do Santa Teresa a skalnatý mys Capo Testa s bizardními skalními útvary a výhledy na Korsiku, přístav Porto Cervo a
z něj vedoucí pobřežní cesta do Porto Rotondo s krásnými výhledy na moře a útesy. Také zajížďky do vnitrozemí k prehistorickým obydlím
"nuraghe" měly své kouzlo. Na západě ostrova stojí jistě za zmínku mys Capo Cacia s jeskyní Grotta di Nettuno (Neptunova jeskyně) a
impozantním majákem vysoko nad mořem či pobřežní silnice z Alghero do Bosy s nekonečnými výhledy na útesy a moře. Z navštívených
měst nás nejvíce oslovily pobřežní město Bosa s přístavem a impozantní pevností, katalánské Alghero, přístavní město Palau,
pobřežní Castelsardo s hradem janovské rodiny Doriů na kopci nad mořem i poklidný ráz vnitrozemních městeček Osilo, Nulvi a Tempio.
Cykloputování po Sardínii vyžaduje díky kopcům též trochu kondice, ale za tu námahu získané zážitky určitě stojí.
Nahoru
Slovinsko
Cykloputování Slovinskem opět v roli průvodců hned několika cykloturistických zájezdů máme
spojené s Julskými Alpami, nejvyšším pohořím Slovinska, Dinárským pohořím a Krasem. Ze sedla kola jsme
si (při jeho objezdu) prohlédli hřeben Kamin s jediným opravdovým ledovcem Julských Alp a vyjeli na
Mangartské sedlo (2055 m n. m.) - jednu z cyklistických lahůdek Julských Alp. Další lákavý výjezd
nabízelo nejvyšší silniční sedlo Slovinska, Vršič s 1611 m n. m. Nezapomněli jsme však navštívit ani
Bohinské a Bledské jezero, alpské farmy s jejich tradičními sušáky na seno toplar, vodopády Savica a
Mostnica, soutěsky Vintgar a Pokljuka, lyžařské středisko Podkoren, přírodní rezervaci Zelenci a
legendární skokanské můstky Planica. Cyklisticky neméně zajímavé byly také pasáže vedoucí údolím Soči,
smaragdové, hřmící horské řeky, která patří mezi nejkrásnější evropské toky. Projížděli jsme městečky
Bovec, Kobarid a Tolmin, obdivovali vodopád Boka, pevnost Kluže na strmé skále nad šedesát metrů
hlubokou roklí Koritnica. Na Slovinské Alpy navazují směrem k jihu Dinárské pohoří a Kras - protáhlá
náhorní planina, díky erozní činnosti vody bohatá na jeskyně a propasti, z nichž jsme navštívili
Škočjanské a Postojenské jeskyně - jedny z nejimpozantnějších jeskynních systémů v Evropě, Předjamsky Grad
s jeskyněmi pod hradem a samozřejmě slavné hřebčíny v Lipici.
Nahoru
Švýcarsko
Ve Švýcarsku jsme jako průvodci cykloturistických zájezdů projeli údolí Innu (Engadin) a vyjeli několik horských cyklistických
lahůdek jako Berninapass (2328 m n. m.), Umbrailpass (2498 m n. m.) a konečně Passo del Stelvio (2758 m n. m. - 3. nejvyšší
v Alpách), odkud je krásný výhled na Ortler (3905 m n. m.), ledovec Bernina (4045 m n. m.), Rhaetské Alpy a úžasné serpentiny
do údolí Adige v Itálii. Cyklistická stezka údolím Innu začínala v horském sedle Malojapass (1815 m n. m.), kde nad Malojou vytéká
z jezera Lunghinsee (2600 m n. m.) řeka Inn, a vedla nás pak z Maloji k severu širokým údolím Oberengadin s několika jezery do
dolní části Unterengadin, kde řeka dostává podobu kaňonu. Cykloputování švýcarským kantonem Graubünden zpestřovaly také zastávky
v horských obcích jako Guarda s rázovitou architekturou (považovaná za nějkrásnější horskou ves ve Švýcarsku) nebo ve světoznámých
lázních a sportovním středisku St. Moritz či horském městečku Zernez. Nejvíce nám však učarovala divoká příroda, jíž nás
švýcarské cykloznačení vedlo.
 |
 |
Nahoru